1 juni, 2026

Det är så man får ordning på VA-underhåll!

Vatten och avlopp har i Sverige ett starkt eftersatt underhåll. Det behövs stora satsningar för att
komma ikapp. Risken är annars att vi man hamnar i en situation där akuta insatser krävs löpande
utan synligt slut till ännu högre kostnader. Från många håll hörs röster om att staten måste ta sitt
ansvar i detta. Kommunerna kan inte bära dessa kostnader utan att det påverkar välfärden. Från
vissa håll kommer även krav på någon form av utjämningssystem för att kompensera för de olika
förutsättningar som finns runt om i landet. På vissa håll måste man spränga var meter man ska fram,
på andra är det långa avstånd och i norr har man tre månaders grävningssäsong.

För det första är just de olika förutsättningarna en grundläggande självklarhet i kommunsverige. I
norr behöver man lägga mer pengar på snöröjning, i Skåne har vi erosionsproblem längs kusten.
Utmaningarna är olika och det är något staten inte vare sig kan eller ska gå in och kompensera.

För det andra är inte VA skattefinansierat. Det är VA-kollektivet, dvs de som har kommunalt vatten
och avlopp, som står för kostnaderna. Stiger kostnaderna tas det ut på VA-taxan. Eller ska tas ut på
VA-taxan, en kommun kan skjuta till skattemedel men så är det inte tänkt att fungera. Och då
kommer det inte att påverka övrig välfärd.

För det tredje är VA ett kommunalt ansvar, inte ett statligt. De förväntade ökade kostnaderna beror
inte på statligt ökade krav. De beror på historiskt bristande ansvarstagande i många kommuner.

I Kävlinge byter vi ut eller renoverar våra ledningar med en utbytestakt på ca 150 år, snittet i Sverige
ligger på 250 år. Det har lett fram till att vårt ledningsnät är i gott skick. Trots det läcker nästan 10%
av vårt dricksvatten ut innan det når användaren. Men i Sverige totalt är den siffran 20%. Vi har ett
reningsverk som är välunderhållet och kommer att räcka för Kävlinges behov under många, många år
framåt – åtminstone tills vi blir 50.000 invånare i kommunen.

Detta historiska ansvarstagande från oss Moderater resulterar nu i att vi har en av Skånes lägsta VA-
taxor och när många andra kommuner höjer VA-taxan med 10-15% årligen har vi i Kävlinge en
långtidsplan som visar på en årlig höjning med 4-5%…utan att ge avkall på underhållet.

Det är så man tar ansvar för framtiden. Det spelar roll vem som styr.

Ta ställning och dela artikeln

Vad tycker Moderaterna i dessa hjärtefrågor?

Eller se allt om #HÅLLBARHET

VA

Eller se allt om #VA