21 maj, 2014

Öppna jämförelse för stöd till funktionshindrade – Kävlinge levererar!

Idag, den 21 maj, släppte socialstyrelsen sina öppna jämförelser inom området för ”stöd till funktionshindrade”. Ser vi på Kävlinge kommuns resultat är det mycket gott. Vi har förbättrat oss på en rad punkter och vi ligger över riket i trygghet och säkerhet.

Det är enbart 40% av landets kommuner som har en uppsökande verksamhet till personer med psykisk funktionsnedsättning – och här är Kävlinge en av dem. Mycket bra och viktigt.

En intressant punkt som står ut är också att enskilda utförare i jämförelse med kommunala utförare får bättre resultat i hela 21 av de 26 områdena som jämförs. I vissa fall är de enskilda utförarna betydligt bättre. Entreprenad=god kvalité och ger oss ytterligare styrka i att det är rätt att låta en enskild utövare driva vårt nya LSS-boende.

Hur har vi kommit hit? Med tydliga mål, tydliga direktiv ja helt enkelt en tydlig politik.  Men framförallt med en fantastisk och engagerad personal som varje dag jobbar med våra brukare för att ge dem ett självständigt och innehållsrikt liv. Stort tack!

Vill ni läsa mer så gå in på kommunens hemsida www.kavlinge.se eller på socialstyrelsens hemsida.