8 januari, 2016

Jag antar utmaningen!

mat

I julhelgen har vi kunnat läsa om både maten i våra äldreboende och de så kallade matlådorna. För att ett boende i en kommun blivit negativt uppmärksammat så dras åter igen allt över en kam och ”all mat till äldre är kass” eller vad sägs om ”man vågar inte bli gammal”.

Leif Mannerström känner ni säkert till. Han har gjort mycket gott i att uppmärksamma den offentliga gastronomin i stort och maten på äldreboendena särskilt och det ska han ha en stor eloge för. Men även han talar i generella termer om ”dålig kvalité på äldremat”, han ”rasar” och därmed vår debatten ännu mer eld.

Kävlinge kommuns måltidsservice (en del av mitt ansvar som socialnämndens ordförande) serverar mat till våra äldreboende men också förskolor och skolor har mat i toppklass. Nej, det är inte jag som säger det utan undersökningar som SKL öppna jämförelser för äldre, brukarundersökningar men också flertal nomineringar i White Guide Junior (offentliga gastronomins motsvarighet till White guide) och topprakning i skolmat Sverige. I Kävlinge har vi under lång tid arbetat fokuserat och målinriktat med att utveckla en hållbar offentlig gastronomi. Vi har måltidsutvecklare som är inriktade mot äldre respektive unga/funktionshindrade. Vi provar nya vägar att nå de i ordinärt boende som matbuss, matskola och måltids-vän som införs under 2016. Vi har kockar i våra kök, ja vi har som första kommun fått riksmedias uppmärksamhet när vi genomförde kockvalidering av några av våra medarbetare. Måltidsservice arbetar med ”måltiden i centrum” och ”tillsammans gör vi måltiden till en trevlig stund”.

Våra äldre som bor på våra boende får varje dag en varierande frukostbuffé bestående av gröt, ägg/sill, smörgås med olika pålägg, yoghurt, fil, flingor samt juice och kaffe/te.  Lunch och middag tillagas varje dag i respektive kök och är varierad meny anpassad för våra seniorer. Måndag till fredag finns alltid två lunchalternativ att välja mellan samt dessert. Det erbjuds fika, egengjord energidryck och måltiderna fördelas så att nattfastan inte ska överstiga 11 timmar.

De som bor i ordinärt boende, dvs. i sitt eget hem kan laga mat själv hemma, välja att gå på någon av våra restauranger som är öppna för alla 7 dagar i veckan, eller få hem en matlåda som de själva värmer.

Men, tack vare en matlåda på ett kommunalt boende så spelar ovan ingen roll. De allra flesta kommuner som jag har kontakt med arbetar aktivt med att utveckla och förbättra maten till de äldre.  Politikerna utmålas som att vi inte har någon aning, vi skulle aldrig våga äta maten, vi gör neddragningar, vi nedprioriterar eller att vi helt enkelt inte bryr oss om maten till våra äldre. Inget kan vara mer fel! Jag äter ofta på våra boende, ja, det kan du också göra, för 68 kr får du en utmärkt lunch och våra restauranger är öppna för allmänheten.

Leif Mannerström, som jag nämnde ovan har vid upprepade tillfälle konstaterat att ”politikerna inte skulle äta maten” eller att ”vi under en vecka borde äta samma som de äldre”.

Leif – jag antar gärna den utmaningen (det känns inte som en utmaning utan en förmån) så från och med måndag den 11 januari så kommer jag att äta mina måltider på våra boende och från onsdag kommer jag också att få matlådan. Jag kommer att fota och skriva om mina måltider varje dag på Facebook och den 18 januari så får ni ett nytt inlägg här där jag sammanfattar veckan. Men jag tänkte inte bara anta utmaningen utan jag ger också ett löfte. Om jag under denna vecka ser och upplever att det inte är bra mat, inte är bra kvalité, inte bra service eller att måltiden inte är i centrum, då tar jag det med mig och gör något åt det. Vi är aldrig så bra att vi inte kan bli bättre. Vill du följa med på Kävlinge kommuns äldreboende i veckan? Häng då med på min FacebookKävlingemoderaternas facebook eller läs sammanfattningen här.

I White junior Guide boken 2015 beskrivs Kävlinge som ”liten, kaxig och kompetent” – låt oss ta reda på om det stämmer!

Annsofie Annsofie Thuresson