16 februari, 2016

Det går bra för Kävlinge!

bokslut

Det känns skönt att vi har en stark ekonomi inför framtiden. Vi har stora utmaningar de kommande åren så det behövs verkligen. Moderaterna har varit Kävlinges ledande parti i 10 år och för oss är det viktigt med en stabil ekonomi, genomtänkta satsningar som är finansierade krona för krona och givetvis en verksamhet där våra invånare är i centrum och hög kvalité levereras.2015 har varit ett sådant år – då vi har levererat till våra invånare.

Resultatet är nära 28 miljoner bättre än budgeterat. Det beror främst på att vi sålt fastigheter och återbetalning av AFA-premier. Med det goda resultatet har vi kunnat göra ytterligare en avsättning till Lommabanan på 4 miljoner.

Investeringarna under 2015 slutade på 141 miljoner. De stora posterna var fortsatt nybyggnation av Nyvångsskolan, renovering av Korsbackaskolan och Aktivitetsparken på Vikenområdet. Andra investeringar har varit hundrastgårdar i Kävlinge och Löddeköpinge och anläggande av rekreationsstråk i Högalidsskogen.

Det har varit ett mycket roligt år som gått. Kävlinge har fått en hel rad fina utmärkelser på många olika områden. Vi blev Sveriges kvalitetskommun, vi fick höga nomineringar i White guide junior,  äldrevården är en av Sveriges bästa och vi är Skånes företagarkommun. Våra verksamheter håller hög klass och vi har fått mycket positiva omdömen från kommuninvånarna.

Är vi nöjda här – nej! Vi vet att vi kan bli ännu bättre. Nu får vi inte slå oss till ro utan fortsätta arbetet med att bli Sveriges Bästa Boendekommun.

Under 2016 kommer vi fortsatt ha en hög investeringstakt. Nyvångsskolan ska färdigställas, Rinnebäcksskolan ska byggas ut och utemiljön kring Korsbackaskolan ska förbättras. Våra gemensamma utemiljöer ska fortsätta att rustas upp och ombyggnaden av torget i Kävlinge kommer igång.

Ekonomin ser fortsatt stabil ut men det kommer inte att bli stort utrymme till nya satsningar som påverkar budget utöver de som redan är beslutade.

Bekymret i framtiden är de riktade statsbidragen. Det finns över 80 stycken att söka nu. Tidigare fick vi en påse pengar vi själv kunde besluta över. Nu får vi söka från verksamheterna. Ofta innebär det att staten betalar en mindre del och kommunen förväntas finansiera den större delen. Det begränsar handlingsutrymmet och gör att vi inte kan prioritera det vi tycker behövs bäst. Detta är ett problem för alla kommuner.

Men låt oss konstatera – det går bra för Kävlinge – och vi moderater fortsätter att utveckla kommunen tillsammans med kvintetten. Som vi moderater lovade i valrörelsen – Fortsatt framgång för Kävlinge!

Pia kommunhus Pia Almström