7 mars, 2016

Ökade volymer i hemvården ger ökade utmaningar

gammal ung hand

Vad innebär egentligen ”ökade volymer” i hemvården? Ja, det är två saker som kan bidra. Ett är att antal brukare av hemvården ökar = ökade volymer. Eller så kan det vara så att existerande brukare får ett ökat behov, hen blir sämre och vi så har fler timmar per brukare.

Under hösten hände båda, Kävlinge kommuns hemvård fick både fler brukare och fler timmar per brukare. Att det ska öka har vi kunnat prognostisera, men inte på detta sätt. Vad händer då?  I hemvården i ordinärt boende, dvs. då vi kommer hem och vårdar i hemmet, kan vi och vi anställer fler personer. Vi har också särskilda boende och servicelägenheter i kommunen för de som har mest behov av omvårdnad.

Efter de kraftigt ökade volymerna är det fullt i våra särskilda boende och i våra servicelägenheter, men behovet finns och vi har de som fått bistånd på boende men som vi inte har platser till. Så vad gör vi?

Bygga nytt? Absolut, det är redan planerat. Vi ser både på västra delarna, exempelvis vid Möllebacken, men också Östra delarna där vi ser över hela Kullagården. Det viktiga är att nya byggen blir flexibla och kan anpassas snabbt efter det behov som uppstår. Nämnden vill också införa LOV – Lagen om Valfrihet vilket innebär att andra än kommunen kan komma in och bygga och driva boende. Detta är på gång, men det tar tid, vi kommer inte att se några boende klara förrän 2018.

Kan vi, så länge göra om något till särskilt boende? Ja, det kan vi. Vi har två korttidsavdelningar på Billingshäll. Korttids är ett tillfälligt boende när en av våra invånare har varit på sjukhus och är färdigbehandlad men kan av olika skäl inte flytta hem till sin lägenhet eller hus än. Hen kan då få bo i korttidsboende några dagar och veckor tills hen är så frisk så man kan bo hemma. Vem som bor här och vilka diagnoser de har varierar från dag till dag och vecka till vecka. Men gemensamt är att det är tillfälligt och inte permanent.

Vi anser att det är mer rimligt att de som ska bo särskilt boende eller servicelägenheter är kvar i kommunen och därför så gör vi om korttidsplatserna fram tills vi byggt nytt till särskilt boende. Så hur löser vi korttidsplatserna? Vi köper upp dem. SKL (Sveriges kommuner och Landsting) har en gemensam upphandling som vi har kunnat gå in och använda, men från politiskt håll har vi sagt att vi vill att platserna som köps är kommun-nära, gärna Lund eftersom sjukhuset ligger där. Denna upphandling behövs göras separat och görs just nu. Men fram till den är på plats använder vi oss av lediga platser så nära som möjligt.

Den stora volymökningen har vi inte kunnat förutse eller planera för. Men nu jobbar vi på flera fronter. Vi ska bygga, vi inför LOV, vi gör om korttidsavdelning till särskilt boende och vi köper tillfälligt korttidsplatser utanför kommunen.

Vi är övertygade om att genom att släppa in privata aktörer i framtiden via LOV-systemet så kan vi också säkra ett mer flexibelt och behovsanpassat utbud på såväl särskilt boendeplatser som korttidsplatser.

Annsofie  Annsofie Thuresson