25 april, 2016

Det är skillnad på pengar och pengar

tom plånbok

Vilken helg vi har haft! Debattinlägget på SvD har verkligen haft genomslag. Över 3500 delningar på SvD och mer än 26000 personer nådda via vår Facebook-sida. Sveriges television, Sydsvenskan, ja inlägget har nått långt i media. Detta är vi oerhört glada för.

Men vi ser också att inlägget väcker frågor hos våra invånare, och detta är det viktigt att besvara. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och våra svar. Har du fler frågor så kontakta oss gärna via vår Facebooksida.

Är det bara Kävlinge kommun som har denna situation?
Nej, absolut inte. När vi hade kontakt med övriga skånska kommuner vid årsskiftet var den sammanlagda fordran från de skånska kommunerna på Migrationsverket drygt 1 miljard. Alla skånska kommuner har fordringar och står inför liknande situationer i sin vardag. Vi är förtroendevalda i Kävlinge kommun och valde därför att skriva ett debattinlägg ur vårt perspektiv. De flesta skånska kommunerna hade kunna skriva under.

Är det inte lite magstarkt att Kävlinge klagar som inte tagit emot lika många som andra kommuner?
Kävlinge kommun har haft avtal med Migrationsverket om att ta emot nyanlända vuxna och familjer sedan 2007 och barn/ungdomar sedan 2011. Vi har tagit emot det Migrationsverket har anvisat till oss under denna tiden och det är inget parti som har höjt sin röst och velat öka mottaget.

I höstas blev det en annan historia. I takt med att fler sökte sig till Sverige höjdes rösterna åt olika håll hos olika partier.
Vad som är viktigt att veta är att ett avtal alltid är en lägsta-nivå. När situationer uppstår som i höstas så spelade avtalet för ungdomar ut sin roll och oavsett avtal så fördelades ungdomarna ut enligt fördelningstal. Kävlinge kommun tog emot alla som vi fick fördelat och som hanterade det hela inom de två dygn vi hade på oss. Regelverket som finns för ungdomar/barn är nu samma för vuxna och vi gör vårt bästa att även här ta emot de som blir anvisade till Kävlinge kommun.

När ankomstkommuner som Trelleborg och Malmö bad om hjälp erbjöd vi initialt personal, mat och stöd och så fort vi hittade lokal – transitboende.

Ser vi på mottaget tar vi alltså emot det som vi får anvisat och som Migrationsverket tillsammans med länsstyrelsen ser är vår rimliga del att ta emot. Är detta nog? Där går åsikterna isär åt flera håll. Många tycker det, en del tycker det är för lite, en del tycker det är för mycket.

Moderaternas åsikt? Vi ska göra allt vad vi kan för att hjälpa de som behöver oss. Men vi måste också klara vårt kommunala uppdrag. För integrationens skulle behöver vi placera i vanliga bostäder och inte tillfälliga lösningar, familjehem för ungdomar och vi behöver vara realistiska och framåtriktade. Läs gärna vår rapport och handlingar från vårt årsmöte så ser du hur vi vill arbeta

Varför ska vi låna pengar, ni kan väl höja skatten?
Svaret på om vi kan höja skatten är ett tydligt och klart NEJ. Kävlinge kommun är en välskött kommun där vi har, i många år, haft bra resultat. Dessa resultat använder vi för att investera i exempelvis välfärden. Nya skolor, äldreboende och LSS-boende. Vårt åtagande att ta emot nyanlända påverkar inte vårt resultat, för Migrationsverket står för kostnaden.

Låter det krångligt?
Låt oss, som exempel, säga att du är och äter en fin middag med 10 av dina kompisar. För att göra det enkelt vid betalningen så lägger du ut pengarna och betalar hela middagen, dina kompisar ska givetvis betala sin del, men du lägger som sagt ut pengarna – sammanlagt 5.000 kr.

Påverkar detta vad du tjänar? Nej, du har samma inkomst även om du lägger ut pengar. Påverkar detta din plånbok? Ja, fram till dess du får tillbaka pengarna så är din ekonomi påverkad. Du får kanske fundera på vad du har pengar (likvida medel) att köpa närmsta tiden, och du behöver prioritera, du kan inte både köpa cykeln och byxorna så länge du inte fått tillbaka pengarna.

Månaden efter så visar det sig att det inte var så enkelt att få tillbaka pengarna. ”Jag drack vin, men åt inte förrätt”. ”Men jag drack alkoholfritt”, ja att räkna ut det hela var krångligare än förväntat. Du har fortfarande samma inkomst, men saknar likvida medel. Vad gör du?

Pratar med dina vänner? Givetvis, men du kommer ingenstans. ”Klart du ska få pengar men du måste förstå att det tar tid och vi har mycket att göra och vi tar det efter hand”. Samma svar får vi från Migrationsverket. Ni kan läsa det på SVT. Det är lika svårt för dig att lägga räntefakturor och inkassokrav till dina vänner som det är för oss att göra så till Migrationsverket. Omöjligt? Naturligtvis inte, men kräver tanke och är det värt arbete och administration om det inte ger effekt?

Går till din chef och begär löneökning? Frågan är – behöver du mer pengar per månad? Nej, inte på grund av detta. Är det rimligt att din arbetsgivare blir drabbad? Nej. Lika väl är det inte rimligt att du som invånare ska betala mer i skatt för att kommunen lagt ut pengar som Migrationsverket ska ge oss. Vi har överskott, vi har gott resultat, vi har god verksamhet, men vår plånbok är tom.

Så, du behöver investera i din cykel, men din plånbok är tom. Det som kvarstår är att låna. Antingen ditt kreditkort eller via bank. Du får stå för ränta för att dina vänner krånglar. För du upp detta i diskussionen med dina vänner så låser sig allt helt ”visst, du får lugna dig, du får pengarna när vi har tid och är klara, vi gör så gott vi kan”. Ja, samma som vi i kommunen måste göra nu alltså. Nyttja checkkredit och, beroende på tiden, kanske låna på banken.

Att höja skatten är inte ett alternativ men vi lovar att vi kommer att fortsätta att högljutt berätta hur det är och föra debatten för att påverka. Det är vårt ansvar som politiker oavsett partifärg.

Annsofie  Annsofie Thuresson