8 juni, 2016

När luften gick ur oppo(s)itionen

ballong

Den 7 juni var det dags, för det kommunfullmäktige som är på många sätt viktigast – det är då budgeten och skattesatsen klubbas. I Kävlinge kommun har kvintetten en säker majoritet – och det märks på redan gör det eller inte.

Vad menar vi?
Låt oss se på socialdemokraternas förslag så ska vi förklara. De förslog alltså en höjning av kommunalskatten med 50 öre. Det är ca 3000 kr/år i ökad skatt för snittfamiljen och en ökad skatteintäkt för kommunen på 32,5 miljoner kronor/år.

Enligt socialdemokraterna skulle dessa miljoner gå till:

• 4,3 miljoner förstärkning på högstadiet
    • Förstärkning på högstadiet ser vi redan på, arbetet är påbörjat – så inget eget förslag.
  • 1,5 miljoner sänkta avgifter i kulturskolan för att göra den tillgänglig
    • Vi har idag ingen kö, full tillgänglighet för alla instrument
  • 3 miljoner för att minska antalet barn i förskolegrupperna genom medfinansiering för statliga medel
    • 3 miljoner räcker inte, för att minska antalet barn måste vi bygga om våra lokaler och det krävs betydligt mer än så.
  • 1.2 miljoner kompensation för ökade kostnader inom lokalvård
    • Detta klarar bildning av med den ramen som gick igenom
  • 0.5 miljoner – integrationssamordnare
    • En integrationssamordnare håller på att anställas med hjälp av Finsam – inget eget förslag.
  • 3 miljoner för att nå önskad sysselsättningsgrad i hemvården och LSS
    • Detta kostar 7 miljoner, så de har underfinansierat det med 4 miljoner. Vi skulle kunna vara generösa och tro att de tänkte att de statliga medel för fler händer i vården ska användas här för att täcka upp de 4 miljonerna, men eftersom socialdemokraterna röstade för vänsterpartiets förslag om att dessa statliga medel ska användas till att införa 6 timmars arbetsdag så verkar det inte vara fallet. Kan tilläggas att kvintetten använder pengarna från staten att ge önskad tjänstgöringsgrad för alla inom hemtjänsten redan…
  • 5.5 miljoner för ökade kostnader i hemvården och LSS
    • Det är riktigt att vi håller inne detta för att möta volymerna. Som det ser ut nu så sjunker volymerna och därmed så blir detta inte så stor negativ effekt. Däremot är det intressant att se att socialdemokraterna fullt ut accepterar alla avgiftsförändringar och förändring av maxtak. Det som i deras egna ord ”slår mot de svaga” ska alltså vara kvar, plus en skatteökning som definitivt slår mot dessa grupper.
  • 4.5 miljoner för att minimera delade turer
    • Detta kostar 15.6 miljoner, man tillför alltså knappt 30%… men vill få er att tro att de ”minimerar”. Kan tilläggas att vi just nu arbetar med att minimera delade turer inom den ram som kvintetten satt….
  • 2.5 miljoner för ökade antal enhetschefer inom hemvården
    • Detta kommer alltså inte från tjänstemännen, S anser att de vet bättre och vill lägga era skattepengar på detta trots att det inte finns behov
  • 4 miljoner ökade kostnader ekonomiskt bistånd
    • Detta utreds just nu och innan det är gjort ska inte något göras – det får komma när vi med säkerhet vet hur det ser ut och får rekommendationer i vad vi ska göra. Men S vet bättre än experterna verkar det som
  • 1 miljon – fastighetschef
    • Jajamensan – vi lägger över fastigheter på ett nytt bolag som sköter dem, men vi ska ändå ha en fastighetschef för att kunna prata med bolaget. Notera gärna att fyra chefer inom hemvården får 2,4 miljoner i socialdemokraternas budget – men en chef för fastigheter – då är budget 1 miljon. Jämställdhet?
  • 1 miljon – servicechef
    • Ytterligare personal – ja, de vill ta tillbaka grönyteskötsel och städ men ändå tillsätta en servicechef som kan hantera upphandlingen? Får ni det att gå ihop? Inte vi.
  • 0,5 miljoner – en tjänst miljöinspektör
    • Denna är till stor del finansierad av avgifter… och kan därmed anställas om också det finns underlag för arbete – minimalt med ram som behövs tillsättas.

Så detta är vad era skattemedel ska gå till enligt socialdemokraterna – deras, enligt egen utsago, hjärtefrågor är underfinansierade och det som de mest argumenterat emot, höjda avgifter, accepteras – de vill bara få dig att tro att hjärtefrågorna kan genomföra det med skatteökning. Resten går till rekrytering av fler chefer och till saker vi redan gör.

Direktiv
Vad hanteras mer i en budget? Jo, det är också en möjlighet att lägga direktiv till kommunchef eller till förvaltningar. Ofta om direktiven berör flera förvaltningar som ett av kvintettens direktiv som går ut på att se om vi kan skapa ett projekt där vi för samman dagcentraler och fritidsgårdar för samverkan. Detta riktas då till bildning och socialnämnden. Ett direktiv som driver kostnader måste också komma med en finansiering.

Socialdemokraterna föreslog 24 direktiv. Minst 8 av dessa är kostnadsdrivande utan att de föreslår någon finansiering (exempelvis erbjuda heltidstjänster, anställa fältare). 15 av direktiven är redan genomförda av kvintetten, finns i kvintettens förslag eller drivs av kvintetten (exempelvis grönytefaktor i detaljplaner, minimera delade turer, utvecklar samarbete med föreningslivet) – det som är kvar? Det är direktiv och frågor som inte hör hemma i kommunfullmäktige eller som budgetdirektiv, utan ska drivas i nämnderna.

Så varför gör man såhär? Höjer skatten men lägger inte pengarna på sina hjärtefrågor? Lägger direktiv som redan drivs och genomförs? För diskussioner i fullmäktige som hör hemma i nämnden? Ja, vi fick svar på frågan på mötet. ”Det är ju här vi visar vad vi vill, så nej, när sedan budgeten diskuteras i nämnderna så eftersom vi inte fick igenom skatteökningen så ger vi inga förslag och deltar i det arbetet”.

Ja, ni läser rätt. Får man inte som man vill i budgetfullmäktige går luften ur och så (s)itter man och väntar till nästa budgetfullmäktige – då vi åter igen får ett förslag på skatteökning som ska gå till fler chefer och underfinansierade direktiv på saker som redan görs.

Johan Ericsson
Thomas Lövskog