24 september, 2016

Tillfälliga lösningar är just tillfälliga

En av de stora debatterna som just nu pågår på både kommunal och riksnivå är hur ansvaret ligger för etablering av våra nyanlända, ersättning samt bostadskrisen ut i kommunerna som försvårar enormt etableringen och integrationen.

När en nyanländ person eller familj blivit anvisad till vår kommun är det vårt ansvar att lösa boendet. Vi kan tycka vad vi vill om det men det är beslut som fattas över våra huvuden. Vi kan ropa och skrika över ersättningsnivåer som inte är tillräckliga och att antalet som blir anvisade till vår kommun är fler än vi kan hantera MEN det är inte vi som bestämmer i den frågan.

Idag har vi en lång bostadskö till våra lägenheter – och kommunen har i denna kö rätt till några lägenheter av sociala skäl – och en stor andel av dessa sociala lägenheter går till nyanlända – ensamkommande ungdomar som blivit myndiga och flyktingar som av Migrationsverket skickats till vår kommun. Alltså för att lösa en akut boendekris för människor.
Det är kommunen som står på kontraktet, det är inte den enskilde som ”får” lägenheten utan det är kommunen. Det innebär att det inte är permanenta lösningar utan en tillfällig lösning på en akut situation. Men detta räcker inte. Därför försöker vi finna andra tillfälliga lösningar också. Värdshuset är en sådan. Det är ett tillfälligt boende för ensamstående nyanlända som mer eller mindre är i ”vandrarhemsform”. Ett tak över huvudet, säng, toalett, kök och nära till station, lärcentrum och den service som behövs. En rimlig tillfällig lösning.

Men låt oss vara tydliga – Moderaterna vill inte se inhumana och segregerande tillfälliga lösningar som exempelvis baracker, tält eller för den delen att köpa villor eller lägenheter till nyanlända. Detta kommer vi aldrig att stå bakom eller föra fram. Tillfälliga lösningar som värdshuset är acceptabelt. Baracker är inte!

Vi menar att systemet som regeringen och migrationsverket tagit fram är helt fel. Vi tar inte emot en enda flykting mer än de som Migrationsverket bestämt att vi ska ta, för vi anser inte att vi har kapacitet att ens ta emot dessa. Det finns med andra ord inget i Kävlinge kommuns nuvarande flyktingsituation som är självvalt, det helt och hållet påtvingat från regeringen via Migrationsverket.
Regeringen måste själva ta sitt ansvar och inte skjuta över det på kommunen. Vår gräns är nådd för länge sedan. Vi ska inte behöva ens fundera på tillfälliga lösningar som inte är bra för varken individen, integrationen eller samhället – men det struntar regeringen helt i.

Men nu ser situationen ut såhär och moderaterna ser att kommunen ska tillfälligt stötta och samtidigt ställa krav på den nyanlända. En nyanländ får etableringsstöd i två år från regeringen. Under dessa två åren hjälper vi till med ett tillfälligt boende och under tiden får den enskilde ställa sig i bostadskö och hitta en mer permanent boendelösning. Kommunen ställer krav på SFI-utbildning, samhällsintroduktion, ja den utbildning som krävs för att en person ska vara självförsörjande efter de två åren med etableringsstöd och därmed klarar av sitt levene och boende själv. Vi tror på individens förmåga att skapa sin framtid.

patrik bengtsson

Patrik Bengtsson