7 juni, 2017

Bostadssituationen i kommunen

Kävlinge som de flesta andra kommuner har sedan många år stor bostadsbrist. Trots att det byggs en hel del är bristen på både hyres och bostadsrättslägenheter mycket stor.

Många äldre vill gärna flytta från villan till en lägenhet. Ungdomar vill flytta hemifrån till sin första bostad. De som har haft turen att få sin första lilla lägenhet har bildat familj och vill nu gärna ha något större.

Så situationen hösten 2015 när det kom stora flyktingströmmar till Sverige var redan mycket ansträngd. Många hade en uppfattning att det fanns lediga bostäder på mindre orter i landsbygden, men de var redan upptagna sedan flera år.

I Kävlinge har äldre par köat i mer än fem år för en lägenhet så de kan sälja sitt hus. Vi har äldre som inte lyckats få en lägenhet utan blivit tvungna att flytta direkt till ett särskilt boende. Hade det funnits lägenheter hade man kunnat bo kvar hemma i ytterligare några år.

Som politiker har vi ansvar för alla i kommunen. När vi blir ålagda av staten att ta emot ett stort antal nyanlända blir det stora svårigheter att klara uppdraget. Under 2016 tog vi emot alla de nyanlända som Migrationsverket anvisade. Vi var en av de få kommuner som klarade av det. Av dem var ett fyrtiotal ensamstående. Det antal bostäder som krävdes fanns inte att tillgå. Då måste man söka tillfälliga lösningar. Ett antal av de ensamstående som blivit anvisade har fått tillfälligt boende på Värdshuset i Kävlinge. De kom från flyktingförläggningar där de i många fall bodde bättre än i det anvisade boendet i Kävlinge.

Trots att många kommuner påtalade för Migrationsverket att det borde vara bättre att de stannade kvar på förläggningen tills lämpliga bostäder kunde ordnas valde Migrationsverket att tömma fungerande anläggningar och skicka ut människor till en oviss bostadssituation.

Vårt kommunala bolag bygger för fyllt. Idag har KKB 2200 bostäder. Av dessa blir ca 10% lediga varje år. De ska räcka till de som redan har en lägenhet hos KKB och vill byta, de som står i bostadskö, och den är lång, samt till nyanlända.

Det kan alla förstå att detta inte räcker. Förutom KKB har Kävlinge ett litet antal privata hyresvärdar som också har hjälpt till för att lösa bostadsbristen.

Det byggs mycket men det byggs inte billigt. Tyvärr är det med dagens byggregler inte möjligt. Vi har skapat ett regelverk där bostäder ska vara tillgängliga för alla. Det gör att storlek på badrum, tillgång till hiss och andra regler gör att små, enkla, billiga bostäder inte kan byggas. Vissa försök har gjorts men det har varit på universitetsorter och bara gällt studentboende.

Men varje ny bostad är en bostad till. När en ny bostad byggs startar flyttkedjor. Lunds kommunala bostadsbolag gjorde en undersökning och det visade sig att när man byggde 19 radhus ledde det till att 48 hushåll fick en ny bostad. I slutändan blir en liten äldre billig bostad ledig för en ny hyresgäst.

För att lösa bostadsbristen måste det byggas mer, så att alla som vill ha en ny bostad får möjlighet till det, yngre, äldre, barnfamiljer och nyanlända. Det nya särskilda boendet i stationsstaden är ett bra exempel.

Tillfälliga lösningar med paviljonger har vi valt att inte använda. Det skulle skapat ett andra klassens boende som inte medverkar till en bra integration och risken att de blir permanenta är stor.

Staten ersätter kostnaderna för flyktingmottagningen de första två åren. Men ersättningen har ett tak. Därför har vi inte möjlighet att hyra bostäder som är betydligt dyrare än den ersättning vi får. Vi vill också att de nyanlända själv ska kunna betala bostaden när de kommer i arbete. Därför väljer vi också att inte ta i anspråk nybyggda lägenheter.

kommunstyrelsens ordförande