5 juni, 2017

Dags för framtidens skola 2.0

Då var det den tiden på året igen, tiden då vi sätter nästa års budget.
Vi går in i en budget utan marginaler men samtidigt utan några nedskärningar för bildningsnämndens verksamhet.
I kvintettens direktiv inför budget 2018 har vi med en utredning av möjligheten att starta upp träningsärskola i kommunen, en skolform som vi idag köper in av Lund.
På bildningsnämnden har vi haft ett intressant år med beslut om nytt badhus, påbörjad planering av ombyggnaden av Tolvåkersområdet. En ett område med nya lokaler för både bildningsnämndens verksamhet men också med plats för våra föreningar.
Vi har invigt en ny förskola i Kävlinges nya stadsdel – Stationsstadens förskola. En förskola som inspirerar både barn, personal och alla andra som har fått nöjet att besöka förskolan. En förskola med sinnestorg, egen teaterscen och speciella rum för lek med vatten och utöver detta med en utemiljö som uppmuntrar till lek och motorik.
Vi går över till Framtidens skola 2.0 där vi har tagit med framgångsfaktorerna från framtidens skola in i verksamheten och vi fortsätter med vår satsning med förstelärare både i skola och förskola.
Utmaningen för 2018 är som tidigare att locka och behålla legitimerade lärare, precis som för våra grannkommuner. Kävlinge fortsätter att locka genom att vara en attraktiv arbetsgivare och genom att synas i rätt forum.
Moderaterna i Kävlinge fortsätter att ta ansvar för skola och förskola. En verksamhet med god kvalitet behöver inte innebära en hög kommunalskatt.
Patrik Bengtsson
vice ordförande bildningsnämnden