30 juni, 2017

Moderaternas fokus är våra invånare

Tack socialdemokraterna och Catrin Tufvesson för att ni, på ett ypperligt sätt, i ert svar visar precis varför socialdemokraterna skapar kaos och oordning.

Ni visar tydligt på att med er politik blir det fler byråkrater i kommunen. Ni visar att ni inte alls är insatta i ohälsotalen (som sjunker) eller för den delen att en integrationssamordnare finns och finansieras av Finsam. Ni avslöjar att ni inte vet skillnaden mellan driftsmedel och investeringar, hur kan man då aspirera på att leda en kommun?

Ni raljerar om bristande underhåll och avsaknad av skol och förskole-satsningar. Det förvånar oss, ni vet exempelvis inte alls om att nya Nyvångsskolan finns? Ni struntar i det planerade nya Tolvåkersområdet med idrottshallar och skolor? Att det gjorts stora satsningar på förstelärare i skola och förskola? Att ett nytt äldreboende byggs i skrivande stund i Stationsstaden eller att ny förskola i Kävlinge redan är byggd?

Ert svar visar att ni inte alls bryr er om satsningar på höjd kvalitet i verksamheten, utan bara ser mer till att tillgodose fackorganisationernas önskemål. Det blir tydligt att ni som folkvalda inte har invånarna i fokus.

Och framförallt så framgår det att ni inte alls bryr er om eller har förstått begreppet ”god ekonomisk hushållning” och inser att de 8,4 miljonerna, som är hela budgeterade överskottet för kommunen, behövs just till renoveringar och vidare investeringar i framtiden.

Under mandatperioden har ni redan före måndagens budgetfullmäktige föreslagit skatteökningar och ofinansierade satsningar som motsvarar en skatteökning på två kronor.
Hur tänkte ni finansiera byggandet och drift av två badhus när inget blir över? Hur tänker ni finansiera byggande och drift av idrottshallar när inget blir över i 2018 års budget? Hur tänker ni finansiera fler anställda? Ni tar slut på vartenda öre, ingen buffert eller reserv för oförutsedda händelser. Det är just detta som är kaos och lyxfällepolitik. Det är just detta man får med socialdemokraterna.

Det hade varit ärligare att föreslå skatteökning – det blir så mycket lättare när någon annan betalar. Men istället för tydlighet i sin politik väljer S att svartmåla kommunen.

Moderaterna? Vi har ordning och reda i ekonomin. Vi vill öka byggnationen, vi vill öka kvalitén i våra verksamheter, vi vill öka valfriheten, vi vill säkra att våra invånare känner sig trygga, vi vill arbeta smartare. Vårt fokus är våra invånare.

Vi väljer ordning och reda för våra invånares skull – inte kao(s) och lyxfällepolitik.

Pia Almström (M)                                  Johan Ericsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande              Ordförande Kävlingemoderaterna