8 juni, 2017

Satsningar på trygghet

På måndag fattar vi beslut om Kävlinges budget för 2018. Ännu en gång presenterar vi en budget i balans utan sparbeting eller skattehöjningar. Fast denna gång är det en budget med mindre marginaler och positiva osäkerhetsfaktorer än tidigare. Vi kommer framöver att behöva öka byggande för att bli fler som delar på våra gemensamma kostnader och vi kommer att behöva fortsätta att effektivisera verksamheterna. Vi kommer aldrig att bli så effektiva att vi inte kan effektivisera ytterligare lite till. Vi kommer också att behöva se över om vi verkligen lägger pengarna på rätt saker framöver.

Vi lever i en tid med tidningsrubriker om terrorhot och terrorattentat. Trots det vågar jag påstå att vi, här i vår del av världen, lever i en tryggare miljö än någonsin. Risken för att utsättas för ett terrorattentat eller annan allvarlig brottslighet är ändå förhållandevis liten. Statistik visar att brottsligheten går ner på alla områden utom bedrägerier.

Statistik och faktisk trygghet betyder väldigt lite om människor ändå känner sig otrygga. Den upplevda otryggheten måste tas på allvar för känner sig människor otrygga spelar det ingen roll vilka insatser vi gör för att minska risken att bli utsatt för brott.

Det vi i kommunen inriktat oss på de senaste åren är trygghetsskapande åtgärder inom ramen för rent, snyggt och tryggt-projektet. Hela och rena miljöer uppfattas som tryggare. Skräpiga och trasiga känns otrygga. I årets budget ger vi från kvintetten ett direktiv om att Rent, Snyggt och Trygg-projektet ska fortsätta som normal verksamhet och inte ett projekt. Vi ger också kommundirektören i uppdrag att utreda hur vi kan införa en nolltolerans mot skadegörelse. Vi ska också se över rutinerna för vår kameraövervakning i kommunen så vi får ut mesta möjliga nytta av den.

Trots ett ansträngt ekonomiskt läge föreslår vi från kvintetten en satsning på att bygga etapp1 av cykelvägen mellan Hofterup och Dösjebro. En satsning som när den är fullt genomförd innebär att det är möjligt att säkert cykla från Hofterup till stationen i Dösjebro.

Johan Ericsson
ordförande teknisk nämnd