Sedan ett tag tillbaka kör Scandlines 2 av 4 färjor helt på batteri mellan Helsingborg och Helsingör. Dieselmotorerna finns kvar, just in case. De används dock inte.

Varje färja har 640st 6.5kWh batteripaket till en total kapacitet av lite mer än 4MWh. Motsvarar ett 40-50 tal Tesla Model S. Det riktigt coola, tekniskt sett, är att de laddas helt automatiskt i varje hamn på 5-9 minuter. En robot från ABB sköter hela in- och urkopplingen. Laddningen sker med upp till 11kV.

Totalt för hela anläggningen halverades CO2, oljudet nästan borta och ingen rök och sot alls. Mer kan göras om man elektrifierar alla 4 färjorna.

Kostnaden för detta stod till 50% Scandlines&Co för, och 50% fick de från CEF (en EU fond för sammanlänkningen av Europa). Totalt satsade EU medborgarna 11 miljoner EUR, eller ca: 120 miljoner kronor. Dock står det på CEF webbsida att EU godkännt upp till 13.5 miljoner EUR. Antar att man varit sparsam med skattebetalarnas pengar.

Detta kan då jämföras med att regeringen satsar 1 miljard på att subventionera el-cyklar. En bransch som går som tåget och ökade 50% mellan 2016 och 2017. Det lär inte bli mindre, även utan subventioner, detta året.

För det hade man då alltså kunnat konvertera ytterligare ett 30 tal färjor och alla större hamnar i Sverige. Give or take. Det kan jag tycka hade varit lite vettig miljönytta, än att som idag fokusera på sådant som ändå sker.

Klimatklivet, som också är en av regeringens stora satsningar, har till den absoluta majoriteten mest blivit laddstolpar. Något som absolut behövs, men jag tror McDonalds hade byggt dessa även utan skattemedel.


Thomas Lövskog
Ordförande Miljö och Byggnadsnämnden

Källor
http://new.abb.com/marine/references/hh-ferries
https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/…
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/…
http://seglamedstrommen.se/…

Notera: Länkarna ovanför är förkortade för att passa bättre i flödet. Själva länken fungerar dock, enbart hur de representeras är avkortat. Detta syns med att de slutar på 3 punkter (…).