21 juli, 2018

#folkhälsoutmaningen tar fart!

Det bästa sättet att minska trycket på vården och i omsorgen är den förebyggande verksamheten och att öka folkhälsan. Något som vi båda är väl medvetna om både i professionen, som privatpersoner likväl som i den politiska rollen.  Ut och röra på sig helt enkelt. Det behöver inte vara svårt och i Kävlinge kommun bör de bästa förutsättningarna finnas. Därför startade vi #folkhälsoutmaningen – en utmaning att testa av våra slingor, stigar, utegym, lekplatser etc. i kommunen. Vi gjorde helt enkelt juli månad till en folkhälsomånad!
Responsen har varit överväldigande. Vi har fått mess, mail och bilder via Facebook när våra invånare rider, tränar, springer, leker med barnen, cyklar. Allt med tips på förbättringar eller tips på var det är bäst att just träna. Vi kommer att återkomma till er med allt när juli månad är slut. Men tack för ert engagemang och för att ni ser att folkhälsan är viktig!

Men vi stannade inte där, vi utmanade också politiska kolleger runt om i Sverige att göra samma sa, att göra #folkhälsoutmaningen och även här är gensvaret stort. Helsingborg, Örkelljunga, Nyköping, Lomma, Svedala, Haninge (som i sin tur fått med Mora, Åre, Tyresö och Halmstad) och den sprider sig.

Så, har du inte antagit #folkhälsoutmaningen ännu så starta imorgon! Ut och gå, lek med barnen, spring, simma, träna, ja, vad som passar dig bäst. Lägg ut bilder och kommentarer under hashtag #folkhälsoutmaningen – så ser vi om vi kan förbättra folkhälsan ännu mer!

Ordförande socialnämnden

Julia Stala