2 juli, 2022

Att införa ungdomskort är att ge frihet till våra ungdomar

Liberalernas Annette Bååth skriver i en debattartikel, full av sakfel, att L säger nej till satsningen att ge alla våra ungdomar ett ungdomskort från Skånetrafiken. En satsning kostar runt 1,4 mkr. De 3,2 miljonerna som L hänvisar till är om man jämför ett sämre förslag som samtliga partier röstade emot. Det är falsk matematik.

Utredningen visar att det handlar om knappt 900 högstadieelever, inte 1490 som Bååth påstår. Dessutom kommer även alla ungdomar i gymnasieålder att få samma Skånetrafikenkort, vilket är en uppgradering utan större kostnad. Då inkluderas ytterligare ca 1500 ungdomar. Totalt berörs alltså 2400 ungdomskort för ca 1,4 mkr – vilket ger en kostnad på, runda slängar, högt räknat, 600 kr per elev. Hur L får detta till 2000: – per elev är helt enkelt felaktig matematik.

De framtrollade fantasipengarna vill L satsa på skolan.  Detta trots att Utbildningsnämnden de senaste tre åren gått med mångmiljonbelopp i överskott. Att satsa mer pengar på en sektor som får pengar över varje år är inte ett ansvarsfullt sätt att hantera skattebetalarnas pengar. Det är oansvarig matematik.

Bååth påstår att detta görs för att rädda Skånetrafiken. Rent trams, kollektivtrafiken brister i kommunen och genom att satsa på ungdomskortet så åstadkommer vi underlag för en bättre kollektivtrafik i hela kommunen. Det är inte att rädda Skånetrafiken det är att förbättra för Kävlinge kommuns invånare – samt att ge en större frihet till våra ungdomar.

Så när L säger att ”de inte lovar allt, men att de håller vad de lovar” så säger de egentligen ”vi jämför äpplen och päron och vi lovar er pengar som inte finns”.

Vi däremot lovar att ungdomarna i Kävlinge kommer att få ett ungdomskort så att de kan åka med Skånetrafiken dygnet runt alla veckans dagar. Det beslutade fullmäktige den 13 juni.

Moderaterna i Kävlinge

Annsofie Thuresson                  Johan Douglies