26 juli, 2022

Vi satsar på kollektivtrafiken!

Kollektivtrafiken behöver bli bättre i Kävlinge kommun, här är vi överens. Kollektivtrafiken ligger under Region Skånes ansvar – och för att få fler turer och nya turer behöver kollektivtrafikåkandet öka. Det kan kännas som en motsägelse i sig, för flera av våra invånare säger att de vill åka mer, men turerna finns inte och Region Skåne säger i sin tur at de gärna sätter in fler turer om de ser ett ökat åkande. Det är här kommunen kommer in. Vi har nu tagit beslut och kommer införa både ungdomskort från årskurs 7 upp till och med gymnasiet, trots motstånd från Liberalerna. Vi inför också seniorkort för 70+ inom kommunen. På så sätt skapar vi underlag och möjliggör ett ökat åkande på alla tider på dygnet.

Kommunen har gjort sin del för att möjliggöra ett bättre underlag för kollektivtrafiken med förhoppningen att våra invånare nu nyttjar sina möjligheter att åka med kollektivtrafiken. Nu är det Region Skånes tur att göra sin del. Att se till att turerna går i tid, att öka upp antal turer, att sätta in nya linjer och satsa på kollektivtrafiken i Kävlinge kommun – och det är just detta som kommer att ske de närmaste åren om Moderaterna fortsätter leda Region Skåne och Kävlinge kommun. Vi lovar dessutom att våra seniorer, förutom seniorkortet i kommunen, kommer åka rabatterat i hela Skåne.

Vi har lyssnat på dig som bor i Kävlinge kommun – en röst på Moderaterna är en röst på en utökad, hållbar, säker och trygg kollektivtrafik.

Annsofie Thuresson                                    Carina Zachau
Kandidat kommunstyrelseordförande             Kollektivtrafiknämndens ordförande
Kävlinge kommun                                              Region Skåne